BRONENOSETS POTYOMKIN (1925) (in english)
THE BATTLESHIP POTEMKIN, OKLEPNICA POTEMKIN
73 min, imdb ocena: 8,1
ŽANR: vojni film, drama
REŽIJA: Sergei Eisenstein
SCENARIJ: Nina Agadzhanova, Nikolai Aseyev, Sergei Eisenstein, Sergei Tretyakov
IGRALCI: Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky, Grigori Aleksandrov
DRŽAVA: Sovjetska zveza
V duhu prve ruske revolucije (1905) se mornarji uprejo nadrejenim na oklepnici Potemkin. Prelomni razlog je gnilo meso, ki jim ga servirajo vedno znova. Sicer ubogljivi mornarji ne načrtujejo vstaje, a ko admiral ukaže postreliti nekaj najupornejših mornarjev, se spontano uprejo. Svojo vstajo nameravajo nadaljevati v Odessi.
CELOTEN FILM:
KOMENTAR:
Oklepnica Potemkin je veliki ruski nemi film, ki velja za enega izmed najpomembnejših filmov neme dobe in za najpomembnejši film kar se tiče filmske montaže. Sergei Eisenstein namreč velja za očeta moderne filmske montaže, njegovi pristopi pa veljajo še v današnji filmski kulturi. Uporabljal je veliko število kadrov vseh velikosti, ki jih je v montaži dinamično menjaval. Prvi je uporabljal moč kadriranja v namen doseganja načrtovanih občutij gledalcev. Na montažo je gledal kot na filmski govor, ki gledalcem vzbuja asociacije. V filmu je kar kopica estetskih in pomenskih detajlov, katerih namen je pridobivanje simpatij oziroma sočutja do junakov filma (navadnih ljudi, mornarjev) ter občutek sovraštva do vladajočega razreda. Konstatno je uporabljal kombinacijo širokih in bližnjih kadrov, način režije, ki še danes velja za osnovo kreiranja filmske oziroma tv zgodbe. Ravno zaradi njegove filmske teorije, ki sloni na montaži je veljal za odličnega ustvarjalca propagandnih filmov, med katere načeloma spada tudi Oklepnica Potemkin. Dinamične in ritmične akcijske sekvence so resnično bile pred svojim časom, a kljub tehnični dovršenosti Eisensteina ima film veliko čustveno in estetsko vrednost. Na primer scena imenovana »stopnišče Odesse«, kjer se otroški voziček popelje po stopnicah med streljanjem carjeve vojske, velja za eno najbolj zapomljivih podob v filmski zgodovini.
- Film je posnet kot dramatizirana zgodba resničnega dogodka iz leta 1905 na oklepnici Potemkin.
- Charlie Chaplin je ta film imenoval za najljubšega.
- Eisenstein je redno uporabljal kadre velikega števila ljudi.